Het steppen als een volwassen sport bestaat al zo'n 30 jaar en ontwikkelt zich als een sport die meer en meer sportieve mensen trekt. Er is een landelijke competitie en er zijn veel steptochten. Ook kent de sport Nederlandse-, Europese- en wereldkampioenschappen.

StepsportHet steppen is laagdrempelig. Een step en een paar sportschoenen zijn voldoende. Qua energieverbruik zit het steppen tussen het hardlopen en fietsen in, het voordeel is dat de sport weinig blessure leed kent.

Een beginnend stepper zal ontdekken dat met name de buik- en liesspieren aangesproken worden afgezien van de beenspieren natuurlijk! De afstanden die gestept worden variëren van 10 tot 240 km. Ook als bijsport kan het steppen van grote waarde zijn voor b.v. fietsers, lopers en schaatsers.

Schaatsers fietsen vaak buiten het schaatsseizoen als voorbereiding op het komende seizoen. Met de step kan dat veel effectiever en in minder tijd. Bovendien worden rug- en buikspieren gelijk meegetraind en dat is juist voor schaatsers een groot voordeel. Ook is het veel goedkoper: een goede step heb je al vanaf € 330.- Een fiets vraagt veel onderhoud, maar een step is zò schoon en heeft weinig onderhoud nodig!
 
Lopers verwaarlozen vaak hun buik- en rugspieren, terwijl zij deze voor het lopen hard nodig hebben. Ook geeft steppen veel minder blessures en kan het helpen bij revalidatie na een loopblessure.
 
Fietsers zijn vaak eenzijdig bezig en bergen ’s winters hun racefiets op om die in het voorjaar weer uit de garage te halen. Een enkeling wil nog wel eens de mountainbike pakken, maar is vervolgens uren bezig om zijn fiets schoon te maken. Met een step spaar je een hoop tijd en onderhoud en dat is leuk meegenomen.

En steppen kan behoorlijk intensief zijn. Daar staat tegenover dat je steppen echt op je eigen niveau kan beoefenen en weinig blessureleed kent. Dus het is ook ideaal voor bijvoorbeeld mensen met overgewicht die aan gewichtscontrole willen werken en waarvoor veel sport gewoon te intensief zijn waardoor blessures om de hoek kunnen komen kijken. Je kan op een step in een zeer laag tempo beginnen en toch al aardig wat energieverbruik generen. Immers bij werken aan een gezond gewicht is het belangrijk een sport te kiezen die je langere tijd kan volhouden... en dus niet een sport waarbij je binnen 30 minuten al bekaf bent. Je lichaam gaat immers niet direct over op vetverbranding.

Step gerust eens mee met het Stepteam Heerenveen.